Acute meldingen:
  • Er zijn op het moment geen acute meldingen.

Duurzaamheid doelgroepenvervoer en chauffeurstekort in 2030

10 oktober 2024 Doelgroepenvervoer, Leerlingenvervoer, Nieuws

Duurzaamheid doelgroepenvervoer en chauffeurstekort in 2030. Wat hebben die 2 onderwerpen met elkaar te maken? Best veel, maar nu hebben ze een bijzondere connectie. Op 9 oktober stond duurzaamheid centraal tijdens het Congres Duurzaam Doelgroepenvervoer van de VDVN, AIM en ministerie I&W. Volgens de RVO monitor wordt nu 32% ZE gereden. Het doel van het Bestuursakkoord om in 2025 100% ZE te halen is niet gehaald, maar dat was een streven. Met deze groeicurve is volgens de presentatie 100% in 2030 haalbaar. Gedurende het Congres kwam ook het thema chauffeurstekort voorbij. In juli 2024 attendeerde Mark Renne onze volgers op LinkedIn over de mogelijke ontwikkeling van het chauffeurstekort richting 2030. Hier komen de 2 thema’s dus samen in dat jaartal, maar ook in de noodzaak om doelen te halen en in te spelen op ontwikkelingen. Het hele systeem moet duurzaam uitvoerbaar blijven.

In dit bericht herhalen we een deel van het LinkedIn artikel, zodat het ook te lezen is voor betrokkenen die LinkedIn niet gebruiken. Chauffeurstekort krijgt zeker ook aandacht in de Verbeteragenda Doelgroepenvervoer. Het is echter de vraag of er voldoende aandacht voor is. In dit artikel wordt wat informatie gecombineerd. Hierdoor lijkt het haast onmogelijk om het tekort dat in 2030 ontstaat op te lossen met alleen maar maatregelen die het beroep aantrekkelijker maken. Tegen die tijd is het tekort bepalend voor voor alle contracten doelgroepenvervoer en alle regio’s. Het thema chauffeurstekort moet meer aandacht krijgen in de Verbeteragenda. Overigens lijkt de OV-sector met dezelfde problematiek te maken te krijgen,

Chauffeurstekort in Verbeteragenda

Voor de volledigheid. Dit staat er nu over in de Verbeteragenda: “Ook de vervoerssector kampt met tekorten op de arbeidsmarkt. Chauffeurstekorten zijn weliswaar een landelijk probleem, maar niet in alle regio’s even groot of problematisch. Een tekort aan chauffeurs heeft wel een directe invloed op de gewenste uitvoering. Het onderwerp valt niet volledig binnen de reikwijdte van deze verbeteragenda. Brede vraagstukken rond het lonend maken van arbeid liggen bijvoorbeeld niet specifiek op het vervoersdossier en worden elders opgepakt.”

De minister schrijft dat dit onderwerp niet volledig binnen de reikwijdte van de verbeteragenda valt. Dat is natuurlijk waar, maar het inspelen op de mogelijke gevolgen daarvan voor het vastlopen van het vervoer wel. Wat moet er gebeuren wanneer het tekort niet wordt opgelost? De agenda gaat nu uit van een soort maakbaarheid. De gedachte samengevat: wanneer het beroep maar wat aantrekkelijker wordt, er grotere en langere contracten worden afgesloten en er daarbij beter wordt aanbesteed, dan lost dat tekort wel op.

Groei tekort richting 2030 in Verbeteragenda

In de Update sectoranalyse Zorgvervoer en Taxi van augustus 2023 schrijft het Sociaal Fonds Mobiliteit: “Als gevolg van de vergrijzing van de sector in combinatie met het moeite hebben om (jongere) medewerkers aan te trekken in de sector zal de vervangingsvraag de komende 10 jaar ongeveer de helft zijn van het huidige personeelsbestand, zo’n 12.000 medewerkers.” Dit is alleen het aantal dat nodig is om het huidige chauffeursaantal van ongeveer 22.000 op peil te houden. Simpeler: dit aantal moet erbij komen om het vervoer dat nu gereden wordt uit te kunnen blijven voeren. Dit is gebaseerd op cijfers van 2022, net na Corona. Het noodzakelijke personeelsbestand is in 2022 nog niet voldoende om de vervoersvraag van dat moment op te vangen. Dus er is eigenlijk ook een inhaalvraag. Afhankelijk van nieuwe aanbestedingen kan er ook nog extra personeelsvraag bijkomen. Dit is dat de uitbreidingsvraag. Zie verderop.

De minister schrijft dat chauffeurstekorten nu weliswaar een landelijk probleem zijn, maar niet in alle regio’s even groot of problematisch. Dit laatste lijkt in 2030 niet meer houdbaar. Richting 2030 zullen chauffeurs in alle contracten met pensioen gaan. Ook die chauffeurs die al jaren rijden voor een contract in de regio. Daar is de gemiddelde leeftijd hoger en hebben ze een langere arbeidsrelatie. In die regio’s gaan chauffeurs afscheid nemen tijdens de uit te voeren contracten en door de opbouw van het personeel kan dat ineens een grote groep zijn. Dit is zeker ook een aanname waarvan niet zeker is of die uitkomt, maar het is slim om die mee te nemen in de Verbeteragenda en bij beleidsbeslissingen.

In de Update staat onderstaande tabel. Daarin is de leeftijdsverdeling te zien.

Uitbreidingsvraag

Op basis van data en toekomstscenario’s kan worden aangenomen dat de vraag naar doelgroepenvervoer zal stijgen. Door de specifieke eisen aan het vervoer en maatschappelijke ontwikkelingen wordt de uitvoering steeds complexer. Dit vraagt ook om meer chauffeurs. Hierdoor onstaat de behoefte aan meer chauffeurs, de zogenaamde uitbreidingsvraag. Een uitbreidingsvraag die ook steeds moeilijker kan worden beantwoord.

Aanvullend kan de vraag worden gesteld of het gezien de personeelstekorten wel handig is om het doelgroepenvervoer in te zetten bij het flexvervoer of de opvang van het vervoer in gebieden waar geen Openbaar Vervoer meer is. Het doelgroepenvervoer en haar vervoerders zullen hier geen chauffeurs door uitsparen. Misschien wel wanneer het flexvervoer alleen maar gaat rijden wanneer er geen vervoersvraag is in het doelgroepenvervoer, maar dat lijkt niet de bedoeling. In een ideale markt is het slim om deze koppeling met het flexvervoer te maken, maar nu moet dat in ieder geval goed afgestemd worden.

Van verbeteragenda naar veranderagenda?

De term Verbeteragenda past wanneer je een paar punten in een verder goed systeem kunt aanpassen en dat het systeem daardoor echt beter wordt. Wanneer je teveel punten moet verbeteren, dan kan het slim zijn om het systeem te veranderen. Gezien de mogelijke onoplosbaarheid van het chauffeurstekort, of het lang aanwezig blijven hiervan, is het in ieder geval belangrijk om het doelgroepenvervoer beschikbaar te houden voor hen die het echt nodig hebben. Dat is dan één van de grootste maatschappelijke en politieke vraagstukken. Op dit moment wordt veel gesproken over het herinrichten van het OV, Doelgroepenvervoer en andere deelmobiliteit tot één systeem Publiek Vervoer. Interessant, maar ook uitdagend. En op het gebied van personeelstekort een heel erg grote gezamenlijke uitdaging. In het OV neemt het personeelstekort namelijk mogelijk ook structurele vormen aan.

Wij overleggen natuurlijk graag mee over verbeteringen en veranderingen. Vooruitlopend op de uitkomst van landelijke discussies kunt u altijd contact opnemen om te kijken wat er mogelijk en noodzakelijk is om het doelgroepenvervoer beschikbaar en betaalbaar te houden voor hen die het echt nodig hebben. Neem dan contact op via ons contactformulier of via onze collega’s die u al kent.

#doelgroepenvervoer #toekomst #leerlingenvervoer #2030 #personeelstekort #verbeteragenda #chauffeurstekort #zorgvervoer

Leeftijdsopbouw chauffeurs doelgroepenvervoer