Acute meldingen:
  • Er zijn op het moment geen acute meldingen.

Zomerblog vervoer: Mobility as a Service (Maas) en inclusiviteit?

24 juli 2023 Nieuws

Mobility as a Service (Maas) en inclusiviteit? Steeds vaker worden MaaS diensten gepresenteerd als een van de oplossingen voor bereikbaarheid en duurzaamheid. Een mooie ontwikkeling, maar een onderwerp krijgt misschien nog te weinig aandacht. Zijn MaaS diensten wel toegankelijk en interessant voor mensen van alle leeftijden en ongeacht hun capaciteiten? Hoe staat het met de inclusiviteit van Maas? Dit geldt met name voor senioren en gehandicapten, die vaak extra uitdagingen ondervinden. In dit blog een opsomming van enkele strategieën en benaderingen die kunnen helpen om een inclusieve MaaS te creëren. Er zijn vast nog aanvullingen mogelijk. Misschien moet er wat worden gecorrigeerd. Duidelijk is wel dat we de volgende vraag moeten durven te stellen: Kunnen we MaaS incluis maken? Wanneer dat niet kan dan verdienen deze doelgroepen alternatieve, compenserende mobiliteitsoplossingen.

Bewustwording en communicatie

Om MaaS aantrekkelijk te maken voor senioren en gehandicapten, is het essentieel om bewustwording te creëren over de mogelijkheden en voordelen ervan. Dit kan worden bereikt door middel van gerichte communicatie en educatieve programma’s. Het informeren van senioren en gehandicapten over hoe MaaS werkt, welke diensten beschikbaar zijn en hoe ze hiervan kunnen profiteren, kan hen helpen bij het nemen van informeerde beslissingen over hun mobiliteit.

Toegankelijkheid van vervoersmiddelen

Het is van het grootste belang dat de vervoersmiddelen die worden aangeboden binnen MaaS toegankelijk zijn voor senioren en gehandicapten. Dit omvat het garanderen van de toegankelijkheid van voertuigen, zoals het bieden van liften en hellingbanen voor rolstoelgebruikers, voldoende ruimte voor het opbergen van hulpmiddelen en aangepaste stoelen voor mensen met fysieke beperkingen. Daarnaast moeten er ook voldoende parkeerplaatsen voor mensen met een handicap beschikbaar zijn bij de haltes en stations.

Opleiding en ondersteuning

Het aanbieden van opleidingsprogramma’s en gerichte ondersteuning kan senioren en gehandicapten helpen om de overstap te maken naar MaaS. Dit kan bijvoorbeeld het organiseren van trainingen om hen vertrouwd te maken met het gebruik van mobiele apps en digitale platforms om ritten te boeken en betalingen te doen omvatten. Het aanbieden van continue ondersteuning, zoals een klantenservice die gespecialiseerd is in de behoeften van senioren en gehandicapten, kan ook het vertrouwen vergroten en het gebruik van MaaS bevorderen.

Samenwerking met belanghebbenden

Het bevorderen van toegankelijkheid en interesse in MaaS voor senioren en gehandicapten is een gezamenlijke verantwoordelijkheid van overheidsinstanties, vervoersbedrijven en organisaties die zich inzetten voor de belangen van senioren en gehandicapten. Het bundelen van krachten en samenwerken met belanghebbenden kan leiden tot een beter begrip van de behoeften en uitdagingen van deze doelgroepen, en het ontwikkelen van oplossingen die hierop inspelen.

Technologische innovaties

Het gebruik van technologische innovaties kan de toegankelijkheid van MaaS voor senioren en gehandicapten vergroten. Dit kan bijvoorbeeld het implementeren van spraakgestuurde interfaces, braille-instructies, of sensor-gebaseerde systemen omvatten die automatisch de behoeften van senioren en gehandicapten herkennen en hierop reageren. Het investeren in onderzoek en ontwikkeling van technologieën die gericht zijn op de inclusiviteit van MaaS kan een groot verschil maken.

Al met al vereist het verhogen van de toegankelijkheid en interesse in MaaS voor senioren en gehandicapten een holistische benadering. Door bewustwording te creëren, vervoersmiddelen toegankelijk te maken, opleiding en ondersteuning te bieden, samen te werken met belanghebbenden, en gebruik te maken van technologische innovaties, kunnen we een inclusieve MaaS-ervaring creëren. Het doel is om senioren en gehandicapten te voorzien van de mogelijkheid om onafhankelijker en actiever deel te nemen aan de maatschappij, en tegelijkertijd bij te dragen aan een duurzamere mobiliteit voor iedereen.
Eerder schreef Nick Knoester, van Adviesbureau Over Morgen hier ook een mooie beschouwing over. Lees zijn blog HIER

Uitleg Zomerblog vervoer

Vanaf eind juli tot en met eind augustus 2023 zullen er een aantal zomerblogs verschijnen. Over thema’s die misschien wat onderbelicht blijven of om verdere gedachtenontwikkeling vragen. In de zomer? Deze weken geven meer ruimte om hierover, zonder de hectiek van alle dag over na te denken.
Vragen of tips? Neem gerust contact op via Mark Renne.