Op 28 mei 2024 schreef minister van Oijen een Kamerbrief over de Verbeteragenda doelgroepenvervoer naar de 2de Kamer. Uit de inleiding: “Hierbij informeer ik uw Kamer, zoals toegezegd in mijn brief van 18 december 2023, mede namens de minister voor Primair en Voortgezet Onderwijs, de staatssecretaris van Infrastructuur en Waterstaat en in afstemming met de Vereniging van Nederlandse Gemeenten (VNG), over de uitwerking van de vijf thema’s van de Verbeteragenda Doelgroepenvervoer.” In deze brief staat vooral wat er binnenkort wordt opgepakt, wordt onderzocht en waar dan ook nog over moet worden overlegd. Dat zal nog even duren. In de Verbeteragenda staan een paar aannames, zonder echt al te weten of de geopperde oplossing werkt. Daarnaast krijgen bepaalde zaken, die erg belangrijk zijn om doelgroepenvervoer te verbeteren en beschikbaar te houden voor hen die er echt op aangewezen zijn, nog geen aandacht. Zo dreigt de Verbeteragenda Doelgroepenvervoer een doekje voor het bloeden te worden. In de betekenis van “een schrale troost, of een ontoereikende, slechts symbolische maatregel.” Hopelijk wordt dit voorkomen.
In een tweetal LinkedIn artikelen staan een aantal suggesties die ook aandacht zouden moeten krijgen om het doelgroepenvervoer echt te verbeteren. Voor de uitgebreide uitleg plaatsen we hieronder de links naar deze artikelen.
Eerst de thema’s die in die artikelen aan de orde komen:
– Instroom en vraagontwikkeling als zesde thema
– De groeiende complexiteit als zevende thema
– Maatschappelijke discussie over begintijden = achtste thema
– De aanbesteding heeft het niet alleen gedaan
– De mogelijke ontwikkeling van het chauffeurstekort richting 2030
Verder lezen? Klik op de LinkedIn artikelen (te lezen voor iedereen):