Mist door niet-representatieve onderzoeken over ervaringen leerlingenvervoer? Een gedachte. En een idee voor een periodiek landelijk onderzoek. Eerder verscheen deze gedachte op de LinkedIn-pagina van Mark Renne. Gezien de respons vinden we het belangrijk om het hier ook te plaatsen.
Ouders en Onderwijs heeft hun 2de onderzoek over de ervaringen met leerlingenvervoer gepresenteerd. 227 respondenten (ouders) hebben een vragenlijst ingevuld. In het onderzoeksrapport staat goed uitgelegd dat het een niet representatief onderzoek is, maar dat het inzicht geeft in de ervaring van ouders. Ouders en Onderwijs wil zo bijdragen aan verbeteringen. Daar is niets mis mee. Er zijn zeker aandachtspunten die om oplossingen vragen. Volgens de VNG (Vereniging van Nederlandse Gemeenten) reizen er echter dagelijks 60.000 leerlingen in het leerlingenvervoer (taxivervoer). Dat zijn dan ook 60.000 ouder(paren). Daarvan heeft 0,5% van de ouders deze vragenlijst van Ouders en Onderwijs ingevuld.
Natuurlijk geeft het onderzoek van Ouders en Onderwijs inzicht in ervaringen, maar het geeft waarschijnlijk geen goed landelijk beeld. Er zijn op ditzelfde moment (2024) geen vergelijkbare representatieve landelijke onderzoeken als tegenhanger. Het onderzoek van Oberon is alweer uit 2022. Door het gebrek aan een reeks van landelijke representatieve onderzoeken krijgt een onderzoek van Ouders en Onderwijs nu vast veel publicitaire en politieke aandacht. Hierdoor ontstaat het gevaar dat er in de oplossingen in het (landelijke) politiek bestuurlijke overleg vooral gekeken wordt naar de gegevens uit dit onderzoek.
Niet alleen het aantal respondenten is belangrijk, maar ook een spreiding over het land. Er zijn echt regio’s waar het goed gaat. Al langer. En ook in gebieden waar het eerder slechter ging. Het zou toch mogelijk moeten zijn dat er een periodiek landelijk onderzoek komt naar ervaringen van ouders, waarin ook gekeken wordt naar bijvoorbeeld verschillen tussen landelijk en stedelijk gebied. En naar positieve ervaringen. Daar kan ook van geleerd worden. Zo’n onderzoek is ook belangrijk om gericht duurzame oplossingen te gaan bieden en bij te houden wat de effecten zijn. De ophef die een niet representatief onderzoek veroorzaakt, kan onbedoeld tot mist leiden en slimme oplossingen vertragen.
De link naar het onderzoek van Ouders en Onderwijs: link
De link naar een positiever artikel van de VNG: link
#leerlingenvervoer #doelgroepenvervoer #ouders #onderwijs #vng #verbeteragenda
Vragen? Neem dan contact op via Contact