In ‘De Werkdag van’ nemen we een kijkje achter de schermen in het werk van een Trafficon-teamlid. Dit keer laat Denise Cupic, Consulent Leerlingenvervoer, zien hoe ze bepaalt of kinderen wel of niet in aanmerking komen voor leerlingenvervoer.
Consulent Leerlingenvervoer: wat is dat precies?
“In mijn rol houd ik me bezig met het beschikken en beoordelen van aanvragen voor leerlingenvervoer. Is het kind in staat om zelfstandig te reizen of niet? Een handicap, beperking of geloofsovertuiging kan hierbij een rol spelen. Stap één ligt bij de ouders: zij dienen, bijvoorbeeld via de gemeente, de aanvraag in voor hun kind. Is het formulier ingevuld? Dan komt het eerst bij ons terecht. Ik controleer of het kind, op basis van de regels van de gemeente, recht heeft op een voorziening voor leerlingenvervoer, of dat er een andere vervoersoptie mogelijk is. Gemeenten stimuleren vaak zelfstandig reizen – denk aan een combinatie van leerlingenvervoer én het openbaar vervoer.”
Vrijdag 23 mei
09.00 uur – aanvragen ordenen
“Voor de beste focus werk ik het liefst op kantoor. Zodra de koffie is gezet, spring ik snel achter de computer. Sinds 1 april stromen de aanvragen voor het schooljaar 2025-2026 binnen, dus er ligt genoeg werk klaar. Momenteel richt ik me op de gemeenten Leudal en Veldhoven. Ik verspreid de taken voor hen over twee dagdelen. Welke aanvragen hebben prioriteit? En wie moet ontbrekende documenten aanleveren?”
10.00 uur – knoop doorhakken
“Rond deze tijd ben ik gestart met het beoordelen van de aanvragen. Eén van de beoordelingen van vanochtend ging over een kind van gescheiden ouders. De moeder is verhuisd, maar wil dat haar kind in de oude gemeente op school blijft. Omdat het om regulier onderwijs gaat, is leerlingenvervoer helaas geen optie. Aangezien de aanvraag zowel het huidige als het volgende schooljaar betrof, gaf ik haar, bij de beoordeling, voorrang. Het is voor de ouders fijn als ze tijdig weten waar ze aan toe zijn.”
11.15 uur – beschikking opmaken
“Als de reden van afwijzing of toezegging helder is, begin ik met het opmaken van de beschikking – een document waarop het definitieve oordeel en de bijbehorende motivatie staat beschreven. Er kijkt ter controle altijd even een collega mee en daarna is het tijd om de beschikking te verzenden.”
13.30 uur – lunchpauze
“Ik weet dat ik veel te laat lunch. Negen van de tien keer zelfs achter mijn bureau. Zonde eigenlijk, want we hebben beneden een hartstikke fijne ruimte om samen met collega’s te eten. Ook van mijn goede voornemen om een wandeling te maken tussen de middag komt weinig terecht. Het is deze dagen simpelweg te druk om daar tijd voor vrij te maken. Wij zijn met een groot team dat zich bezighoudt met beoordelen en beschikken. Doordat we altijd voor elkaar klaarstaan en elkaar helpen tijdens deze drukke periode verplaatsen wij vaker de pauze of eten we achter ons bureau.”
14.00 uur – gemeente twee
“‘s Middags is de tweede gemeente aan de beurt. Ik verspreid mijn taken bewust over de dag, om orde te scheppen in mijn hoofd. Iedere gemeente heeft namelijk zijn eigen beleidsregels. Dus zodra ik mijn lunch op heb, duik ik in een andere systeem met de regelgeving van de andere gemeente.”
14.30 uur – belafspraken
“Vanmorgen vertelden collega’s al dat er een aantal belafspraken op me stonden te wachten. Ouders vragen gesprekken aan wanneer ze hun antwoorden op het formulier extra willen toelichten. Sommigen hebben de neiging om te zeggen dat hun kind iets niet kan, of zien het aangepaste vervoer als de makkelijkste weg. Maar het is voor kinderen juíst heel fijn om zelfstandig te reizen, zodat ze leren hoe goed het voelt om zelf iets te kunnen.”
16.30 uur – orde scheppen
“Aan het einde van de dag maak ik voor mijn overzicht nog even een lijstje. Bij wie heb ik extra documenten opgevraagd? Welke ouders moet ik morgen terugbellen?”
17.00 uur – samenwerken
“Ik ben zeker niet de laatste die haar spullen inpakt en naar huis gaat. Sterker nog: we vinden het binnen Trafficon allemaal heel belangrijk om niemand alleen achter te laten. Naast het beoordelen en beschikken voeren wij ook voor veel gemeenten door het hele land het contractbeheer van het leerlingen- en jeugdwetvervoer uit. Een van onze operationele taken is het zoeken naar een passende oplossing. Heeft iemand één minuut voor vijf een spoedopdracht, zoals een ouder die niet thuis is om het kind op te vangen, binnengekregen die niet kan wachten? Dan kijken we mee en helpen we elkaar. Zo maken we het samen niet alleen makkelijker, maar ook leuker.”
– Denise Cupic –